خوشبختي دور نيست!

نويسنده:ناصر مهران فرد
مترجم: وحيد افضلي راد
ازدواج يك رابطه تأييد شده اجتماعي بين دو انسان بالغ و باشعور است. زوج سالم از روي ميل يكديگر را انتخاب و به يكديگر متعهد مي شوند. به طور كلي يك ازدواج هنگامي صورت مي گيرد كه نقاط اشتراك زن و مرد از نقاط اختلافشان بيشتر باشد. يك رابطه سالم زناشويي سعي دارد بر پايه مساوات و برابري و عشق پيشرفت كند تا خوشبختي زوج را فراهم آورد. بسياري از زوج هاي جوان برداشتهاي مختلفي از خوشبختي دارند. اختلاف در تعريف خوشبختي آنقدر فاحش است كه هر انساني را بي شك به تعجب وا مي دارد. از زوجي كه بهترين و عاقلانه ترين حالت خوشبختي را توانايي ها و امكانات و آموخته هاي بالقوه خود مي دانند كه بايد به فعل در آورند تا زوجي كه خوشبختي را در بدترين و بي انصافانه ترين حالت يك رويا و هدف آزماني و غير قابل دسترسي مي دانند كه مانند پرنده از دست هاي ملتهب ما مي گريزد. به طور كلي خوشبختي مانند يك هنر است و همانطور كه ما مي توانيم هنر كوزه گري، نقاشي يا موسيقي را ياد بگيريم مي توانيم هنر خوشبخت بودن را هم ياد بگيريم و با در دست گرفتن مهار زندگي ثابت كنيم كه خوشبختي دور نيست!

موضع گيري را كنار بگذاريد

شايد بدترين حالت براي احساس عدم خوشبختي در يك زوج، عدم درك يكديگر و موضع گيري در برابر افكار، اعمال و انديشه هاي يكديگراست. مردان بايد سعي كنند كه از تأثير سخنان و رفتار خود بر روي همسرشان آگاه باشند و براي زنان لازم است كه جلوي تمايل خودشان را به اينكه هر واقعه را بيش از معني واقعي اش تفسير كنند بگيرند. زنان لازم است در هيچ شرايطي خود را كنار نكشند و يا متقابلاً به شوهر خود حمله نكنند. بهتر است احساسات خود را به شوهرشان ابراز كنند تا بينشي در مورد واكنش هايشان به او بدهند. حمايت عاطفي زوجين از طرف مقابل در همه حالات به جاي موضع گيري سبب مي شود كه طرف مقابل احساس كند كه به او اهميت مي دهد و داراي ارزش است و اين همان احساسي است كه در تمام ما انسان ها وجود دارد و گاه نياز داريم كه آن را تقويت كنيم.

در جدال ها منصف باشيد

ياد بگيريد كه عقايدتان را بدون هيچ گونه حرف آزار دهنده و نيش و كنايه اي بيان كنيد. ذكر اين نكته كه همسران خوب هيچ وقت با هم مجادله نمي كنند بسيار اشتباه است. هيچ زندگي اي بدون كشمكش نيست و وجود كشمكش و اختلاف نظر در زندگي نشان دهنده انديشمندي و بلوغ فكري طرفين مي باشد. بايد دانست كه نفس اختلاف مشكل ساز نيست بلكه نحوه برخورد زوجين با اختلافات مهم مي باشد.
سعي كنيد در جدال ها از اعمال خشونت و برچسب هايي چون بي فكري و گستاخي به شدت پرهيز كنيد و در عين حال برابري را هم رعايت كنيد. عاشقي كه بداند بيش از آنچه كه استحقاق دارد به دست مي آورد، دلواپس مي شود و وجدان معلومي پيدا مي كند و اگر بداند كمتر از حقش دريافت مي كند، خشمگين و كينه جو مي شود. رابطه زناشويي منصفانه كه مبتني بر برابري باشد به شكل عجيبي محكم و استوار مي گردد.

رابطه عاطفي را فراموش نكنيد

همه مي دانيم كه تماس محبت آميز احساس خوبي است كه باعث صميميت يك زندگي مي شود و فقدان اين برخوردهاي بشري مي تواند به انزواي شديد و دوري از يكديگر و سردي زندگي منجر شود. عليرغم تمام اين موارد افراد كمتر از آنچه كه تصور مي كنند يكديگر را از لحاظ احساس لمس مي كنند. راز تماس هاي احساسي در وهله اول تنش زدايي و بعد نزديك شدن به يكديگر است و اين چيزي است كه امروزه دانشمندان از نقش آن در بهبود زندگي سخن گفته اند. كشيدن دستي بر پشت يكديگر، در آغوش گرفتن، تقديم يك شاخه گل، تكان دادن دست براي يكديگر و حتي گفتن يك كلمه محبت آميز احساس خوشبختي بين زوجين را بيش از پيش متجلي مي سازد.

افكارتان را عوض كنيد

سعي كنيد پس از آغاز زندگي مشترك، افكار و احساسات قديمي و خودخواهانه خود را كنار بگذاريد و ديدتان را وسعت ببخشيد. مطمئناً با اين رويه در زندگي دچار سردرگمي و مشكل نخواهيد شد. اگر با همسرتان دچار مشكل شده ايد نگذاريد ناراحتي در دل طرف مقابلتان لانه كند و به بذر كينه تبديل شود. سعي كنيد با ناراحتي او ارتباط صحيح برقرار كنيد. افكار مبارزه طلبانه و لفظ «من» را از خود دور كنيد؛ در مورد موارد و مشكلات حتي جزئي ترين آنها مشورت كنيد و سعي در ثابت كردن خود و عقايد خود نداشته باشيد.

صميمي باشيد

صميميت عاطفي براي هر دو جنس اهميت وافر دارد اما تبعات آن نزد دو جنس متفاوت است. در مورد زن، صميميت باعث شادماني در زندگي او مي شود، در اين مورد، اعتماد به نفس و انعطاف پذيري بيشتري ايجاد مي كند كه مشوق وي در پيشرفت هاي دنيوي است. خوشبخت ترين زوج ها همسر خود را حتي بيش از خود او در پرتوي خوش بيني و مثبت باوري مي نگرند، آنها مي توانند امور مهم زندگي از جمله ارتباط زناشويي شان را با يكديگر به بحث بگذارند و در نتيجه احتمال پا بر جا ماندن عشقشان بيشتر است و صميميت اين زندگي انگيزه هاي لازم را براي احساس خوشبختي ايجاد مي نمايد.

گفتگو را فراموش نكنيد

زوج ها نياز دارند كه با هم صحبت كننند به طريقي كه احساس كنند به هم نزديك هستند. هر روز حتي اگر خسته هستيد، ولو براي چند دقيقه با همسرتان به گفتگو بنشينيد و از مسائل روزمره با خبر شويد. سعي كنيد حتي در مواقع پر مشغله و هنگامي كه حتي كارهاي زيادي براي انجام دادن داريد با هم صحبت كنيد، مهم نيست كه راجع به چه موضوعي صحبت مي كنيد، مهم اين است كه مسئله اي هر قدر هم كه كم اهميت، سبب نزديكي و درك عميق طرفين مي گردد. سعي كنيد كه در هنگام گفتگو از تحريك اعصاب يكديگر به شدت اجتناب كنيد و همچنين از بيان مسائل خودداري نكنيد. شما مي توانيد راجع به هر موضوعي كه دوست داريد صحبت كنيد، اگر مي خواهيد راجع به مسأله يا موضوعي صحبت كنيد كه كمي براي شما مشكل است مي توانيد با گفتن جمله: «مي خواهم راجع به مسأله اي صحبت كنم كه كمي مشكل است». شرايطي را به وجود آوريد كه بتوانيد راحت تر صحبت راجع به موضوع مورد نظر را آغاز كنيد. لازم است كه زوجين برخي اوقات موضوع بچه ها و مشكلات خانه را كنار هم بگذارند و به جاي آن راجع به مسائل مورد علاقه يكديگر صحبت كنند. آيا تا به حال فكر كرده ايد كه همسرتان علاقه دارد راجع به چه موضوعي صحبت كند؟! از ديگر مزاياي گفتمان و گسترش فرهنگ صراحت و مبادله اطلاعات و خواسته هاي صحيح، مقابله با سوء تفاهم است. شايد تاكنون متوجه اين نكته بديع نشده بوديد كه يكي از روش هاي موثر و كارساز در عرصه روابط انساني در وهله اول تبديل دروني شكايت به درخواست و سپس اعلام درخواست به راحتي و با صراحت لهجه و صداقت مي باشد.

با گذشت و قانع باشيد

گذشت و فداكاري از صفات عالي بشر است و در زندگي او از شرايط اصلي به شمار مي رود. سعي كنيد فداكار باشيد و گاهي از اشتباهات و خطاي يكديگر چشم پوشي كنيد تا اختلافات برطرف شود. هنگامي كه مرتكب اشتباهي مي شويد سعي كنيد حتماً عذرخواهي كنيد، حتي اگر تقصير از شما نبوده است. سعي كنيد همسر خود را با تمام خصوصيات اخلاقي، رفتاري و جسمي (ظاهري) قبول داشته باشيد و به داشتن او افتخار كنيد و با صبر و حوصله و تشويق هاي به موقع و حساب شده سبب اصلاح يكديگر و در نهايت پيروزي يكديگر شويد و با كمك و مساعدت و قناعت در خواسته ها، ‌يكديگر را به مرحله اي از زندگي كه مي خواستيد برسانيد و زندگي اي سرشار از آرامش، آسايش و خوشبختي داشته باشيد.

عشق را فراموش نكنيد

براي داشتن يك زندگي سرشار از خوشبختي، هم بايد به ديگران عشق ورزيد و هم مورد عشق و محبت آنها واقع شويد. زندگي بدون عشق خالي از نشاط و خوشبختي است؛ زندگي بدون عشق زندگي در انزوا و غربت است؛ وقتي يك زوج به هم عشق مي ورزند و مورد مهر يكديگر قرار مي گيرند حس مي كنند كه در زندگي طرف مقابل تفاوتي ايجاد مي كنند و اين تفاوت مطمئناً به تفاهم خواهد رسيد. ممكن است برخي بر اين باور باشند كه عشق و مهر اصيل، فراموش كردن خويشتن است. اينان معتقدند كه عشق واقعي بايد فداكارانه باشد. اگر نتوانيد به ديگران اين امكان را بدهيد كه متقابلاً محبتشان را به شما عرضه كنند و اگر نتوانستيد ابراز عشق آنها را بپذيريد به احتمال زياد رنجش به دل مي گيريد. خدمت به ديگران، رسيدگي به آنها و از خود مايه گذاشتن اشكال ندارد اما در ضمن، توجه به نيازهاي خود هم از اهميت فراوان برخوردار است. بايد به ديگران هم اين امكان را داد تا متقابلاً به ما خدمت كنند و نيازهايمان را برآورده سازند. عشق متقابل و دو طرفه عشقي است واقعي و نه رمانتيك و خيال پردازانه و گاه زجر آور و در مقالب عشق يكسو نوعي خدمتگذاري است تا عشق و دوست داشتن.
طبق نظر مشاوران، زندگي زناشويي بر سه پايه است: «من،‌تو و ما». «ما» به مثابه يك حساب مشترك بانكي است، اگر شخص از خودش بيشتر مايه بگذارد طرف مقابل متوقع تر مي شود.

خوشبختي دور نيست

اگر شما بدانيد كه فقط 15 دقيقه ديگر زندگي مي كنيد، چه مي كنيد؟ آيا به اين مسأله فكر كرده ايد؟ از خود بپرسيد براي چه زنده هستم و چرا زندگي مي كنم؟ به ياد داشته باشيد كه خوشبختي يك هدف آرماني و غير قابل دسترسي نيست كه انگار بايد روزي نه چندان نزديك اتفاق بيفتد. خوشبختي را عيني تر و ملموس تر در نظر بگيريد. چرا خوشبختي را دور از دسترسي تلقي مي كنيد؟ چون نمي خواهيد باور كنيد كه خوشبختي در درون ماست و كليدش را هم در دست داريم و هر لحظه اراده كنيم مي توانيم خوشبختي را احساس كنيم. پيش از هر چيز باور كنيد كه خوشبختي يك اتفاق نيست بلكه كاري است كه بايد انجام دهيم، درست مثل همه فعاليت هاي متمركز ديگر. پس بياييد از حداقل ها، حداكثر استفاده را كنيد و بر اساس توانايي هاي فردي و اجتماعي، خوشبخت ترين زندگي را براي خود و خانواده تان به وجود آوريد.